بانک اطلاعات شهری و مشاغل اصفهان

آیا غذا خوردن راه و روش خاصی دارد؟ اگر بدنبال آموختن سالمترین روش غذا خوردن هستید، این راهنمای غذا خوردن با آرامش را برای شما آماده کرده ایم. با ما همراه باشید.

اولین قدم غذا خوردن با آرامش : خوردن با تمرکز

غذا خوردن آگاهانه یا با ذهن متمرکز، روشی است که به شما کمک می کند تا عادتهای غذایی خود را کنترل کنید.

غذا خوردن با آرامش یک

ثابت شده است كه غذا خوردن با ذهن آرام و متمرکز باعث كاهش وزن، كاهش پرخوری و كمك به احساس بهتر در هنگام غذا خوردن مي شود.


جهت مشاهده مستقیم فهرست بهترین متخصصین تغذیه اینجا را کلیک کنید


در این مقاله توضیح داده شده است که غذا خوردن با تمرکز حواس چیست، چگونه کار می کند و برای شروع این فرایند چه کاری باید انجام دهید.

غذا خوردن با آرامش و تمرکز چیست؟

تمرکز ذهنی نوعی مراقبه است که به شما کمک می کند احساسات و افکار و جسم خود را بهتر بشناسید و با آن کنار بیایید. ([۱])

این روش برای درمان بسیاری از مشکلات از جمله اختلالات پرخوری، افسردگی، اضطراب و انواع رفتارهای مرتبط با غذا استفاده می شود. ([۲])

خوردن همراه با تمرکز حواس به معنای استفاده از تمرکز حواس جهت توجه کامل به تجربیات پشایی، هوس های غذایی و نشانه های بدنی انسان هنگام غذا خوردن است.(۳])

غذا خوردن با آرامش دو

اصولاً، خوردن با تمرکز حواس شامل موارد زیر است:

  • به آرامی و بدون حواس پرتی غذا خوردن
  • گوش دادن به نشانه های گرسنگی جسمی و غذا خوردن فقط تا زمانی که سیر شوید
  • تمایز بین گرسنگی واقعی و گرسنگی کاذب
  • حواس خود را متمرکز بر رنگ ها، بوها، صداها، بافت ها و طعم های غذا کردن
  • یادگیری مقابله با وسوسه خوردن غذای ناسالم
  • خوردن با هدف حفظ سلامتی
  • متوجه تأثیرات غذا در احساسات و افکار بودن
  • قدردانی از نعمات خداوند

این موارد به شما امکان می دهد افکار و واکنش های خودکار و ناخودآگاه را با پاسخ های آگاهانه تر و سالم تر جایگزین کنید. ([۴])


جهت مشاهده مستقیم فهرست بهترین متخصصین تغذیه اینجا را کلیک کنید


غذا خوردن با آرامش : چرا باید با تمرکز حواس غذا بخورید؟

جامعه پرشتاب امروز مردم را با انتخاب های غذایی متنوع وسوسه می کند.

غذا خوردن با آرامش سه

از این گذشته، حواس پرتی ها توجه انسان را از موارد حیاتی زندگی انسان به سمت موبایل و تلویزیون منحرف کرده.

غذا خوردن رفته رفته به یک عمل بدون تفکر تبدیل شده است و اغلب به سرعت انجام می شود. این می تواند مشکل ساز باشد، زیرا ۲۰ دقیقه طول می کشد تا پیام های سیری به مغز انسان برسد. و این اختلاف زمانی عامل اصلی چاقی و اضافه وزن در جوامع امروزی است.

با خوردن همراه با تمرکز، غذا خوردن از فرایندی غریزی و ناخودآگاه به فرایندی همراه با تفکر و در کنترل انسان تبدیل میشود.

علاوه بر این، با افزایش شناخت شما از گرسنگی جسمی و نشانه های سیر بودن، می توانید گرسنگی جسمی واقعی را تشخیص دهید و دچار خوردن در هنگام احساس گرسنگی کاذب نشوید. ([۵])

شما همچنین با تمرکز هنگام خوردن، آگاهیتان را نسبت به محرک هایی که باعث میشود بطور احساس غذا بخورید، افزایش می دهید، محرک هایی که باعث میشود غذا بخورید حتی اگر لزوما گرسنه نباشید.

با دانستن این محرک ها می توانید فاصله ای بین آنها و پاسخ خود ایجاد کنید و به شما زمان و آزادی می دهد تا چگونگی واکنش را انتخاب کنید.

غذا خوردن با آرامش : ارتباط غذا خوردن با تمرکز حواس و کاهش وزن

کاملاً مشخص است که بیشتر برنامه های کاهش وزن در دراز مدت پایدار نیستند.

حدود ۸۵٪ از افراد مبتلا به چاقی که وزن کم می کنند طی چند سال به وزن اولیه خود باز می گردند، یا از وزن اولیه خود فراتر می روند. ([۶])

غذا خوردن با آرامش چهار

غذا خوردن بصورت بدون مسولیت، غذا خوردن تحت تاثیر احساسات، خوردن هنگام استرس و خوردن غذا در پاسخ به هوس های غذایی با افزایش وزن و بازیابی مجدد وزن پس از کاهش موفقیت آمیز وزن ارتباط مستقیم دارد. ([۷])

قرار گرفتن در معرض استرس مزمن نیز ممکن است نقش زیادی در پرخوری و چاقی داشته باشد. ([۸])

اکثریت قریب به اتفاق مطالعات موافق هستند که خوردن همراه با تمرکز و تغییر رفتارهای غذایی و کاهش استرس به شما در کاهش وزن کمک می کند. ([۹])

یک سمینار گروهی ۶ هفته ای در مورد خوردن همراه با تمرکز در بین مبتلایان به چاقی، منجر به کاهش متوسط ​​وزن ۴ کیلوگرمی در طول سمینار و دوره پیگیری ۱۲ هفته ای در بیماران شد. ([۱۰])

یک سمینار ۶ ماهه دیگر منجر به کاهش متوسط ​​وزن ۱۲ کیلوگرمی، بدون هیچ گونه افزایش وزن مجدد در ۳ ماه بعدی شد. ([۱۱])

با تغییر طرز تفکر در مورد غذا، احساسات منفی که ممکن است با خوردن همراه باشد، با آگاهی، بهبود خودکنترلی و احساسات مثبت جایگزین می شوند ([۱۲])

هنگامی که به رفتارهای غذایی ناخواسته توجه شود، شانس موفقیت طولانی مدت کاهش وزن شما افزایش می یابد.

غذا خوردن با آرامش : ارتباط خوردن با تمرکز و پرخوری 

پرخوری باعث می شود مقدار زیادی غذا در مدت زمان کم، بدون فکر و بدون کنترل خورده شود.

غذا خوردن با آرامش پنج

این بیماری به اختلالات خوردن و افزایش وزن مرتبط بوده است و یک مطالعه نشان داد که تقریبا ۷۰٪ از مبتلایان به اختلال پرخوری، چاق هستند ([۱۳])

خوردن با تمرکز حواس ممکن است شدت پرخوری را کاهش دهد. ([۱۴])

یک مطالعه نشان داد که پس از مداخله گروهی ۶ هفته ای در زنان مبتلا به چاقی، تعداد دفعات پرخوری از ۴ به ۱٫۵ بار در هفته کاهش یافته است. شدت هر نوبت نیز کاهش یافت. ([۱۵])

غذا خوردن با آرامش : چگونه می توان با تمرکز غذا خورد؟

برای تمرکز هنگام غذا خوردن، به یک سری تمرین و مراقبه نیاز دارید. ([۱۶])

بسیاری از افراد حضور در سمینارها، دوره آنلاین یا کارگاه آموزشی تمرکز را مفید می دانند.

با این حال، بسیاری از راه های ساده برای شروع وجود دارد، که برخی از آنها می توانند مزایای زیادی داشته باشند:

  • آهسته تر بخورید و عجله نکنید.
  • کاملاً بجوید.
  • حواس خود را با خاموش کردن تلویزیون و تلفن همراه متمرکزتر کنید.
  • در سکوت غذا بخورید.
  • توجه خود را به این موضوع متمرکز کنید که طعم واقعی غذا را حس کنید.
  • هنگام سیر شدن از خوردن غذا دست بردارید.
  • از خود بپرسید که چرا غذا می خورید، آیا واقعاً گرسنه هستید و آیا غذایی که انتخاب کرده اید سالم است یا خیر .

برای شروع، این ایده خوبی است که یک وعده غذایی را در روز انتخاب کنید تا روی این نکات تمرکز کنید.

هنگامی که آن را تمرین کردید، تمرکز طبیعی تر خواهد شد. سپس می توانید بر روی اجرای این عادت ها در وعده های غذایی بیشتر تمرکز کنید.

نکات نهایی راهنمای غذا خوردن

خوردن آگاهانه ابزاری قدرتمند برای بازیابی مجدد کنترل غذای شما است.

اگر رژیمهای غذایی معمولی برای شما کار نکرده اند، این روش ارزش این را دارد که امتحانش کنید.


جهت مشاهده مستقیم فهرست بهترین متخصصین تغذیه اینجا را کلیک کنید


آرامشتمرکزسالم غذا خوذدنغذا


0 دیدگاه

پاسخی بگذارید