• دسته‌بندی نشده
  • 0

با افزایش سن نیازهای تغذیه‌ای چه تغییری می‌کنند؟

به گزارش باشگاه خدمات رفاهی هلال احمر به نقل از ایسنا، بالا رفتن سن با بروز انواع تغییرات از جمله کمبود مواد و املاح معدنی، کاهش کیفیت زندگی و عدم برخورداری از وضعیت سلامتی مطلوب مرتبط است.

خوشبختانه راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان به کمک آنها از این کمبودها و تغییرات مرتبط با سن جلوگیری کرد. به طور مثال مصرف خوراکی‌های سرشار از مواد مغذی و مکمل‌های مناسب می‌تواند به حفظ سلامتی توام با افزایش سن کمک کند.

افزایش سن با بروز انواع تغییرات همچون از بین رفتن حجم عضلانی، نازک شدن پوست و کاهش اسید معده مرتبط است. برخی از این کمبودها فرد را مستعد کمبودهای تغذیه‌ای می‌کند و برخی دیگر از آنها بر کیفیت زندگی فرد تاثیر می‌گذارد.

به گزارش باشگاه خدمات رفاهی هلال احمر به نقل از هلث‌لاین، از جمله تغییرات تغذیه‌ای که فرد با افزایش سن با آنها روبرو می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نیاز به کالری کمتر و مواد مغذی بیشتر:‌ نیاز روزانه به کالری به عواملی چون وزن، قد، حجم ماهیچه‌ای، سطح فعالیت و چندین فاکتور دیگر بستگی دارد. افراد مسن‌تر برای حفظ وزن به میزان کالری کمتری نیاز دارند زیرا آنان تحرک کمتری داشته و ورزش نمی‌کنند. در صورتیکه افراد مسن و سالمندان میزانی از کالری روزانه را مصرف کنند که در دوران جوانی دریافت می‌کرده‌اند دچار چربی مازاد بخصوص در ناحیه شکم می‌شوند.

همچنین اگرچه افراد مسن‌تر کالری کمتری نیاز دارند باید میزان کافی از مواد مغذی را دریافت کنند. از جمله مواد مغذی که با افزایش سن مصرف آنها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند می‌توان به پروتئین‌ها، ویتامین D، کلسیم و ویتامین B۱۲ اشاره کرد.

نیاز به مصرف پروتئین بیشتر: از دست دادن قدرت و حجم عضلانی با بالا رفتن سن شایع است. در حقیقت، افراد بزرگسال پس از سن ۳۰ سالگی در هر دهه ۸-۳ درصد حجم ماهیچه‌ای خود را از دست می‌دهند. این وضعیت علت ضعف و شکستگی استخوانی میان افراد مسن و سالمندان است.

نیاز به مصرف فیبر خوراکی بیشتر: یبوست مشکل شایعی میان سالمندان است. این مشکل بخصوص در بین افراد بالای ۶۵ سال شایع است و دو تا سه برابر در زنان بیشتر بروز می‌کند زیرا با افزایش سن افراد تحرک کمتری دارند و همچنین از داروهایی مصرف می‌کنند که یبوست از جمله عوارض جانبی آنهاست. خوردن مواد غذایی حاوی فیبر به کاهش یا رفع مشکل یبوست کمک می‌کند.

نیاز به مصرف کلسیم و ویتامین D بیشتر: کلسیم و ویتامین D از مهمترین مواد غذایی برای سلامت استخوان هستند. کلسیم به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند در حالیکه ویتامین D جذب کلسیم را بالا می‌برد. هر چند افراد مسن مقدار کلسیم کمتری از رژیم غذایی‌شان دریافت می‌کنند. برای مقابله با تاثیرات افزایش سن بر سطح کلسیم و ویتامین D، لازم است با مصرف مواد غذایی و مکمل‌ها این دو ماده مغذی به بدن برسند.

نیاز به دریافت مقدار بیشتر ویتامین B۱۲: ویتامین B۱۲، ویتامین محلول در آب است که برای تولید گلبول‌های قرمز خون و حفظ عملکرد مغز ضروری است. هر چند طبق مطالعات انجام گرفته ۱۰ تا ۳۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال توانایی کمتری در جذب ویتامین B۱۲ موجود در مواد غذایی دارند. به همین دلیل سالمندان باید از طریق مصرف مکمل‌ها و خوراکی‌های حاوی این ویتامین، نیاز روزانه خود را برطرف کنند.

همچنین پتاسیم، اسیدهای چرب امگا۳، منیزیم و آهن از دیگر مواد غذایی هستند که مصرف آنها با افزایش سن توصیه می‌شود.

مستعد کم‌آبیِ بدن: حفظ آب بدن در تمامی سنین مهم است هر چند با افزایش سن احتمال از دست رفتن آب بدن بیشتر می‌شود. بدن از طریق گیرنده‌های مغز و دیگر بخش‌های بدن متوجه وضعیت از دست رفتن آب بدن می‌شود اما واقعیت این است که با افزایش سن این گیرنده‌ها حساسیت خود را از دست داده و به سختی می‌توانند تشنگی را تشخیص دهند.

مستعد بی‌اشتهایی: از دیگر مشکلات نگران کننده برای افراد سالمند کاهش اشتهاست و در صورتیکه به این مشکل رسیدگی نشود به کاهش وزن و کمبودهای غذایی منجر می‌شود. همچنین کاهش اشتها سلامت فرد را به خطر انداخته و خطر مرگ را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *